احادیث معاد
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
ما من ساعه تمرّ بابن آدم لم یذکر اللَّه فیها إلّا حسر علیها یوم القیامه؛
ساعتى بى ذکر خداى بر آدمیزاد نگذرد مگر روز قیامت بر آن حسرت خورد.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
ما الدّنیا فی الآخره إلّا کما یجعل أحدکم إصبعه السّبّابه فی الیمّ فلینظر بم یرجع؛
دنیا نسبت به آخرت چنان است که یکى تان انگشت بزرگ خویش را به دریا نهد بنگرد از دریا چه بر می دارد.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
لا یستر عبد عبدا فی الدّنیا إلّا ستره اللَّه یوم القیمه؛
هر بنده اى که در دنیا براى دیگرى راز پوشى کند، روز قیامت خدا راز پوش وى شود.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
لا تقوم السّاعه حتّى یکون الزّهد و الورع تصنّعا؛
قیامت بپا نشود تا وقتى که زهد و تقوى ساختگى باشد.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
لا تزال نفس الرّجل معلّقه بدینه حتّى یقضی عنه؛
جان مرد (پس از مرگ) پیوسته به قرض وى آویخته است تا قرض وى ادا شود.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
لو قیل لأهل النّار إنّکم ماکثون فی النّار عدد کلّ حصاه فی الدّنیا لفرحوا بها و لو قیل لأهل الجنّه إنّکم ماکثون عدد کلّ حصاه لحزنوا و لکن جعل لهم الأبد؛
اگر به جهنمیان گویند که شماره ریگهاى دنیا در جهنم خواهید ماند خوش حال شوند و اگر به بهشتیان گویند که به شماره ریگها خواهید ماند غمگین شوند ولى آنها را جاودانى کرده اند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
لو أنّ قطره من الزّقوم قطرت فی الدّنیا لأفسدت على أهل الدّنیا معایشهم فکیف بمن تکون طعامه؟؛
اگر قطره اى از زقوم جهنم را در دنیا بچکانند زندگى را بر مردم دنیا تباه خواهد کرد پس آن که خوراکش زقوم است چه خواهد کرد.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
لو أنّ شرره من شرر جهنّم بالمشرق لوجد حرّها من بالمغرب؛
اگر شعله اى از شعله هاى جهنم به مشرق باشد آن که در مغرب است گرماى آن را احساس کند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
لو أنّ دلوا من غسّاق یهراق فی الدّنیا لأنتن أهل الدّنیا؛
اگر دلوى از آشامیدنى جهنم را در دنیا بریزند اهل دنیا را متعفن کند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
لمعالجه ملک الموت أشدّ من ألف ضربه بالسّیف؛
جان گرفتن فرشته مرگ از هزار ضربت شمشیر سخت تر است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
للرّحم لسان عند المیزان تقول: یا ربّ من قطعنی فاقطعه و من وصلنی فصله؛
خویشاوندى روز حساب زبانى دارد و گوید خدایا هر که مرا برید او را ببر و هر که مرا پیوست او را پیوند ده.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
لکلّ غادر لواء یوم القیامه یعرف به؛هر خیانتکارى روز قیامت پرچمى دارد که بدان شناخته شود.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
لکلّ شی ء مفتاح و مفتاح الجنّه حبّ المساکین و الفقراء؛
هر چیزى را کلیدى هست و کلید بهشت دوستى مستمندان و فقیران است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
لیردّنّ الحقوق إلى أهلها یوم القیامه حتّى یقاد للشّاه الجلحاء من الشّاه القرناء تنطحها؛
روز قیامت حقوق کسان را باز پس دهند تا آنجا که از بز شاخ دار که بز بی شاخ را شاخ زده تقاص کنند.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
کلّ نفس تحشر على هواها، فمن هوى الکفره فهو مع الکفره و لا ینفعه عمله شیئا؛
هر کسى را با دلبستگیش محشور کنند، هر که به کافران دلبسته باشد با کافران است و عملش سودش ندهد.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
کلّ موذ فی النّار؛هر آزارگرى در جهنم است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
کلّ علم وبال یوم القیامه إلّا من عمل به؛
همه علم ها روز قیامت وبال است مگر علمى که بدان عمل کنند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
القبر أوّل منزل من منازل الآخره؛قبر، نخستین منزل از منزلهاى آخرت است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
فی الجنّه ما لا عین رأت و لا أذن سمعت و لا خطر على قلب بشر؛
در بهشت چیزها هست که نه چشمى دیده و نه گوشى شنیده و نه بر خاطر کسى گذشته.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
شرّ النّاس منزله یوم القیامه من یخاف لسانه أو یخاف شرّه؛
روز قیامت موقعیت آن کس از همه مردم بدتر است که از زبانش ترسند یا از شرش بیم کنند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الدّنیا سبعه أیّام من أیّام الآخره؛
عمر دنیا مساوى هفت روز از روزهاى آخرتست.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الجنّه مائه درجه ما بین کلّ درجتین مسیره خمسمائه عام؛بهشت صد درجه است و فاصله هر دو درجه پانصد سال راه است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الجنّه مائه درجه ما بین کلّ درجتین کما بین السّماء و الأرض؛
بهشت صد درجه است و فاصله هر دو درجه مانند زمین و آسمان است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الجنّه دار الأسخیاء؛بهشت خانه سخاوت مندان است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
الجنّه بناؤها لبنه من فضّه و لبنه من ذهب و ملاطها المسک الأذفر و حصباؤها اللّؤلؤ و الیاقوت و تربتها الزّعفران من یدخلها ینعم لا یبأس و یخلد لا یموت لا تبلى ثیابهم و لا یفنى شبابهم؛
ساختمان بهشت خشتى از نقره و خشتى از طلاست و گل آن مشک اذفر است و سنگریزه آن لؤلؤ و یاقوت است و خاک آن زعفران است و هر که وارد آن شود پیوسته متنعم است و از بدبختى برکنار، جاودان زنده است و نمیرد، لباسشان کهنه نمى شود و جوانیشان پایان نپذیرد.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
ثلاثه لا یقبل اللَّه منهم یوم القیامه صرفا و لا عدلا: عاقّ و منّان و مکذّب بالقدر؛
سه کسند که روز رستاخیز خداوند از آنها عوضى نمی پذیرد: عاق و منت گذار و کسى که تقدیر را تکذیب کند.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
ثلاثه لا یحجبون النّار: المنّان و عاقّ والدیه و مدمن الخمر؛
سه کسند که میان آنها و جهنم حجابى نیست: منت گذار و عاق پدر و مادر و شراب خوار.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
ثلاثه قد حرّم اللَّه علیهم الجنّه مدمن الخمر و العاقّ و الدّیّوث الّذی یقرّ فی أهله الخبث؛
سه کسند که خداوند بهشت را بر آنها حرام کرده است: شراب خوار و آن که پدر و مادر از او ناراضى نباشند و دیوث که بى ناموسى را در خانواده خود ندیده گیرد.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
التّاجر الأمین الصّدوق المسلم مع الشّهداء یوم القیامه؛
تاجر درستکار راست گوى مسلمان روز رستاخیز با شهیدان است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
تأکل النّار ابن آدم إلّا أثر السّجود حرّم اللَّه عزّ و جلّ على النّار أن تأکل أثر السّجود؛
آتش جهنم آدمیزاد را مى خورد جز جاى سجده را زیرا خداوند جاى سجده را بر آتش حرام کرده است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
بین یدی السّاعه فتن کقطع اللّیل؛
پیش از رستاخیز فتنه ها پدید آید چون قطعات شب تاریک.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
بین یدی السّاعه أیّام الهرج؛پیش از رستاخیز روزگارى آشفته است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
بین العبد و الجنّه سبع عقاب أهونها الموت و أصعبها الوقوف بین یدی اللَّه تعالى إذا تعلّق المظلومون بالظّالمین؛
میان بنده و بهشت هفت عقبه است که آسان تر از همه مرگ است و سخت تر از همه توقف در پیشگاه خداست هنگامى که ستم کشان دامن ستمگران را بگیرند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أیّها النّاس اتّقوا اللَّه فو اللَّه لا یظلم مؤمن مؤمنا إلّا انتقم اللَّه تعالى منه یوم القیامه؛
اى مردم از خدا بترسید به خدا مؤمنى، مؤمنى را ستم نکند جز آن که روز رستاخیز خدا از او انتقام گیرد.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أیّما وال ولی فلان و رفق رفق اللَّه تعالى به یوم القیامه؛
هر کس به زمامدارى برسد و با مردم به ملایمت و مدارا رفتار کند، خداوند روز قیامت با او مدارا کند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أیّما مسلم شهد له أربعه بخیر أدخله اللَّه تعالى الجنّه؛
هر مسلمانى که چهار تن به نیکى او شهادت دهند خدا او را ببهشت مى برد.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أیّما رجل تدیّن دینا و هو مجمع أن لا یوفیه إیّاه لقی اللَّه سارقا؛
هر کس قرضى بگیرد و در خاطر داشته باشد که آن را نپردازد مانند دزدان محشور شود.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أیّما راع لم یرحم رعیّته حرّم اللَّه علیه الجنّه؛هر کس به زیر دستان خود رحم نکند، خداوند بهشت را بر او حرام کند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أیّما امرأه ماتت و زوجها عنها راض دخلت الجنّه؛
هر زنى که بمیرد و شوهرش از او خشنود باشد، به بهشت می رود.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أوّل من یدعى إلى الجنّه الحمّادون الّذین یحمدون اللَّه؛
نخستین کسانى که به بهشت دعوت مى شوند، ستایشگرانند که خدا را ستایش می کنند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أوّل ما یوضع فی میزان العبد نفقته على أهله؛
نخستین چیزى که در ترازوى بنده می گذارند خرجى است که براى کسان خود کرده است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أوّل ما یوزن فی المیزان الخلق الحسن؛
نخستین چیزى که در ترازو گذاشته مى شود خلق نیک است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أوّل ما یقضى بین النّاس یوم القیامه فی الدّماء؛
نخستین بار روز رستاخیز میان مردم در باره خونها دادرسى می کنند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أوّل ما یحاسب به الصّلوه؛نخستین چیزى که به حساب آن می رسند نماز است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أهون أهل النّار عذابا یوم القیامه رجل یوضع فی أخمص قدمیه جمرتان یغلی منهما دماغه؛
روز رستاخیز از مردم جهنم آن که عذابش از همه آسان تر است مردى است که دو قطعه آتش به کف پایش نهند که از حرارت آن مغز سرش به جوش مى آید.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أهل الجور و أعوانهم فی النّار؛ستمگران و یارانشان در جهنمند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ فی الجنّه ما لا عین رأت و لا أذن سمعت و لا خطر على قلب أحد؛
در بهشت چیزها هست که نه چشمى دیده و نه گوشى شنیده و نه در خاطر کسى گذشته است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ فی الجنّه مائه درجه لو أنّ العالمین اجتمعوا فی إحداهنّ لو سعتهم؛
در بهشت صد درجه هست که اگر جهانیان در یکى از آن ها مجتمع شوند در آن جاى گیرند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ فی الجنّه درجه لا ینالها إلّا أصحاب الهموم؛
در بهشت درجه اى هست که جز غم دیدگان بدان نمی رسند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ فی الجنّه دارا یقال لها دار الفرج لا یدخلها إلّا من فرّح یتامى المؤمنین؛
در بهشت خانه اى هست که آن را خانه خوشحالى نامند و جز کسانى که یتیمان مؤمنان را خوشحال کرده باشند، وارد آن نمی شوند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ فی الجنّه بیتا یقال له بیت الأسخیاء؛در بهشت خانه اى هست که آن را خانه سخاوتمندان نامند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ أهل الجنّه لیتراءون أهل الغرف فی الجنّه کما تراءون الکواکب فی السّماء؛
اهل بهشت صاحبان غرفه هاى بالا را چنان مى بینند که شما ستارگان آسمان را می بینید.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ المیّت یعرف من یحمله و من یغسله و من یدلّیه فی قبره؛
مرده کسى را که بلندش کند و کسى را که غسلش دهد و کسی را که در قبرش نهد می شناسد.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ المیّت إذا دفن سمع خفق نعالهم إذا ولّوا عنه منصرفین؛
وقتى مرده را بخاک سپارند، صداى کفش کسان را که از قبر وى باز می گردند خواهد شنید.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ اللَّه تعالى یعذّب یوم القیامه الّذین یعذّبون النّاس فی الدّنیا؛
خداوند روز رستاخیز کسانى را که در دنیا مردم را عذاب کرده اند عذاب می کند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ اللَّه تعالى یعافی الامّیّین یوم القیامه مالا یعافی العلماء؛
خداوند روز رستاخیز بر بی سوادان چیزهائى را مى بخشد که بر دانشمندان نمی بخشد.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ اللَّه تعالى یسأل العبد عن فضل علمه کما یسأله عن فضل ماله؛
خداوند از بنده می پرسد که فزونى دانش خود را کجا صرف کرده همچنان که از فزونى مال مى پرسد.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ اللَّه تعالى حرّم الجنّه على کلّ مراء؛خداوند بهشت را بر ریا کار حرام کرده است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ العار لیلزم المرء یوم القیامه حتّى یقول یا ربّ لإرسالک بی إلى النّار أیسر علیّ ممّا ألقى و إنّه لیعلم ما فیها من شدّه العذاب؛در قیامت آن قدر ننگ گریبان گیر انسان مى شود که می گوید خدایا اگر مرا به جهنم بفرستى بهتر از این وضع است در صورتى که از سختى عذاب جهنم خبر دارد.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ الزّناه یأتون تشتعل وجوههم نارا؛روز قیامت چهره زناکاران از آتش مشتعل است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ الرجل لترفع درجته فی الجنّه فیقول أنّى لی هذا؟ فیقال باستغفار ولدک لک؛
مقام یکى را در بهشت بالا برند و گوید این مقام از کجا براى من حاصل شد؟ گویند فرزندت براى تو آمرزش طلبید.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ أعظم النّاس خطایا یوم القیامه أکثرهم خوضا فی الباطل؛
به روز رستاخیز گناه آن کس از همه مردم بیشتر است که بیشتر از همه گفتگوى بیهوده کرده باشد.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ أشدّ النّاس عذابا یوم القیمه عالم لم ینفعه اللَّه بعلمه؛
به روز رستاخیز عذاب دانشمندى که خداوند او را از دانشش منتفع نکرده از همه مردم سخت تر است.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ أشدّ النّاس ندامه یوم القیامه رجل باع آخرته بدنیا غیره؛
پشیمان تر از همه مردم در روز قیامت، مردى است که آخرت خود را به دنیاى دیگرى فروخته است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إنّ أحبّ النّاس إلى اللَّه تعالى یوم القیامه و أدناهم منه مجلسا إمام عادل و أبغض النّاس إلى اللَّه تعالى و أبعدهم منه إمام جائر؛
محبوبترین مردم در نظر خدا روز قیامت و نزدیکتر از همه به او پیشواى دادگستر است و منفور ترین مردم و دورتراز همه به او پیشواى ستمگر است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أنا النّذیر و الموت المغیر و السّاعه الموعد؛من بیم دهنده ام و مرگ یغماگر است و رستاخیز وعده گاه.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أما إنّ العریف یدفع فی النّار دفعا؛شخص غیب گو در جهنم رانده مى شود.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
ألا إنّ عمل أهل الجنّه حزن بربوه ألا إنّ عمل أهل النّار سهل بسهوه؛
بدانید که کار اهل بهشت مانند آن است که از راه سختى بر تپه مرتفعى بالا روند و کار اهل جهنم مانند آن است که در سراشیب زمین هموارى راه سپرند.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
ألا أخبرک بأهل النّار؟ کلّ جعظریّ جوّاظ مستکبر جمّاع منوع؛
مى خواهى تو را از اهل جهنم خبر دهم؟ هر کس که خود پسند و خود خواه و متکبر و حریص و بخیل باشد.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أکثر النّاس ذنوبا یوم القیامه أکثرهم کلاما فیما لا یعنیه؛
در روز رستاخیز از همه مردم گناه آن کس بیشتر است که بیشتر از همه در چیزهائى که بدو مربوط نیست، سخن گوید.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أشدّ النّاس حسره یوم القیامه رجل أمکنه طلب العلم فی الدّنیا فلم یطلبه و رجل علّم علما فانتفع به من سمعه منه دونه؛
دو کس روز رستاخیز از همه مردم بیشتر حسرت می خورند یکى مردى که در دنیا براى طلب دانش فرصت داشته ولى به جستجوى آن برنخاسته است یکى دیگر مردى که دانشى به دیگرى آموخته و شاگرد وى از آن بهره مند شده ولى او بى بهره مانده است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أشدّ النّاس عذابا یوم القیامه عالم لم ینفعه علمه؛
روز رستاخیز عذاب دانشمندى که از دانش خود بهره نمى برد از همه مردم سخت تر است.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أشدّ النّاس عذابا یوم القیامه من یری النّاس أنّ فیه خیرا و لا خیر فیه؛
در روز رستاخیز از همه مردم عذاب آن کس سخت تر است که مردم گمان می کنند خیرى در او هست ولى خیرى در او نیست.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أشدّ النّاس عذابا للنّاس فی الدّنیا أشدّ النّاس عذابا عند اللَّه یوم القیامه؛
آنکه در دنیا مردم را بیشتر آزار کند در روز رستاخیز پیش خدا از همه مردم عذاب وى سخت تر است.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
أشدّ النّاس عذابا یوم القیامه إمام جائر؛روز رستاخیز عذاب پیشواى ستمگر از همه کس سخت تر است.
نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إذا کان یوم القیامه نادى مناد من عمل عملا لغیر اللَّه فلیطلب ثوابه ممّن عمله له؛
وقتى روز رستاخیز در آید بانگ زنى بانگ می زند که هر کس کارى براى غیر خدا انجام داده پاداش خود را از آن کس که براى او کار کرده بگیرد.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
إذا اجتمع العالم و العابد على الصّراط قیل للعابد أدخل الجنّه و تنعّم بعبادتک و قیل للعالم قف هنا فاشفع لمن أحببت فإنّک لا تشفع لأحد إلّا شفّعت فقام مقام الأنبیاء؛
وقتى عالم و عابد بر صراط اجتماع کنند به عابد گویند به بهشت درآى و از عبادت خویش بهرمند شو و به عالم گویند اینجا بایست و براى هر که می خواهى شفاعت کن زیرا هر که را شفاعت کنى شفاعت تو پذیرفته خواهد شد آنگاه عالم در صف پیامبران می ایستد.نهج الفصاحه
پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
اثنان لا ینظر اللَّه إلیهم یوم القیامه قاطع الرّحم و جار السوء؛
دو کس را خداوند روز قیامت به نظر رحمت نمى نگرد، آنکه با خویشان ببرد و آنکه با همسایه بدى کند.
نهج الفصاحه
امام هادی(علیه السلام) میفرمایند:
علمای پیروان ما که به دوستداران و پیروان ناتوان ما رسیدگی کنند، روز قیامت در حالی وارد می شوند که از تاجهای آنها نورافشانی میشود.(بحارالانوار/۲/۷)
امام هادی(علیه السلام) میفرمایند:
خداوند دنیا را سرای امتحان و آزمایش ساخته و آخرت را سرای رسیدگی قرار داده است، و بلای دنیا را وسیلهی ثواب آخرت و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.(تحفالعقول/۵۱۲)
قالَ الاْمامُ الْحُسَیْن – علیه السلام – :
لا یَأمَنُ یوم الْقِیامَةِ إلاّ مَنْ قَدْ خافَ اللهَ فی الدُّنْیا ؛
امام حسین – علیه السلام – فرمودند:
کسی در روز قیامت از شدائد و احوال آن در امان نمی باشد، مگر آن که در دنیا از خداوند متعال ترس داشته باشد ـ و اهل گناه و معصیت نگردد ـ.
بحار الأنوار، ج ۴۴، ص ۱۹۲، ح ۵
قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبی – عَلَیْهِ السَّلام – :
إنّما یُجْزی الْعِبادُ یَوْمَ الْقِیامَةِ عَلی قَدْرِ عُقُولِهِمْ؛
امام حسن مجتبی – علیه السلام – فرمودند:
همانا در روز قیامت بندگان به مقدار عقل و درک و شعورشان مجازات می شوند.
کلمة الإمام الحسن – علیه السلام -، ص ۲۰۹
قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله علیها – : إذا حُشِرْتُ یَوْمَ الْقِیامَةِ، أشْفَعُ عُصاةَ أُمَّةِ النَّبی ؛
حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – فرمودند: هنگامی که در روز قیامت برانگیخته و محشور شوم، خطاکاران امّت پیامبر – صلی الله علیه وآله وسلم -، را شفاعت می نمایم.
احقاق الحقّ، ج ۱۹، ص ۱۲۹
قالَ الاْمامُ علی – علیه السلام – :
إنّ الْیَوْمَ عَمَلٌ وَلا حِسابَ، وَغَداً حِسابٌ وَ لا عَمَل ؛
امام علی – علیه السلام – فرمودند:
امروزه – در دنیا – زحمت و فعالیّت، بدون حساب است و فردای قیامت، حساب و بررسی اعمال و دریافت پاداش است.شرح نهج البلاغه ابن عبده، ج ۱
قالَ الاْمامُ علی – علیه السلام – :
إنَّ الْعالِمَ الْکاتِمَ عِلْمَهُ یُبْعَثُ أنْتَنَ أهْلِ الْقِیامَةِ، تَلْعَنُهُ کُلُّ دابَّة مِنْ دَوابِّ الاْرْضِ الصِّغارِ ؛
امام علی – علیه السلام – فرمودند:
آن عالم و دانشمندی که علم خود را ـ در بیان حقایق ـ برای دیگران کتمان کند، روز قیامت با بدترین بوها محشور می شود و مورد نفرت و نفرین تمام موجودات قرار می گیرد.
وسائل الشّیعة، ج ۱۶، ص ۲۷۰، ح ۲۱۵۳۹
پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرمایند :
بی نماز درخواست می کند به دنیا برگردد، و این است سخن خداوند متعال تاگاهی که به یکی از آنان مرگ آمد گوید: پروردگارا مرا برگردانید تا شایدعمل شایسته انجام دهم در آنچه بازگزاردم ، نه چنین است آن سخنی است که او گوینده اش هست ، واز پشت آنهاتا روزی که برانگیخته شوند برزخ است .بحار الانوار، ج ,۷۷ ص ۵۸
پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرمایند :
و تکون صلاة العبد عند المحشر تاجا علی رأسه و نورا علی وجهه و لباسا علی بدنه و سترا بینه و بین النار؛
نماز بنده در محشرتاجی است بر سر او، و موجب نورانیت صورتش ، لباس برای بدن وی ، و ساتر و حایل بین او و آتش جهنم است ( بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۳۱ )
پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرمایند :
الصلاة جواز علی الصراط؛نماز جواز عبور ازصراط است .( بحار الانوار، ج ,۹۸ ص ۱۶۸ )
امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند:
ان افضل الاعمال عند الله یوم القیامة ، الصلوة؛ همانا بهترین عمل در روز قیامت نزد خداوند، نماز است .
( مستدرک الوسائل ، ج ۳، ص ۷ )
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
خمس صلوات من حافظ علیهن کانت له نورا و برهانا و نجاة یوم القیامة.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
کسی که بر نمازهای پنجگانه محافظت و مراقبت نماید این نمازها برای او در قیامت، نور و وسیله نجات او خواهد بود.کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۸۸۶۲
پیامبراکرم صلىاللهعلیهوآله می فرمایند:
إذا مَرَّ الْمُؤمِنُ عَلَى الصِّراطِ فَیَقولُ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ طَفِئَتْ لَهبُ النِّیرانِ وَ نَقولُ: جُز یا مُؤمِنُ فَإنَّ نورَکَ قَد أطفَأ لَهِبى؛هنگامى که مؤمن بر صراط مىگذرد، و مىگوید: بسم اللّه الرحمن الرحیم. ناگاه زبانههاى آتش خاموش مىشود و مىگوید: اى مؤمن عبور کن زیرا نور تو آتش مرا خاموش کرد.جامع الأخبار، ص ۱۲۰ .
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
خوشا به حال کسى که به یاد معاد و رستاخیز افتاده و توشه خود را براى آن روز بسیار کرده است.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
کسى که فساد و تباهى او را شاد گرداند ، معاد و روز واپسین او را بدحال کند.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
کسى که موفق به پیدا کردن راه راست خود گردد ، براى معاد خویش توشه برگیرد. غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
هدف مؤمن اصلاح معاد و روز واپسین است.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
بر تو باد به آخرت (و عمل براى آنجا) زیرا دنیا زبونانه نزد تو خواهد آمد. غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
به راستى که سرانجام کار پیش روى شما است و به راستى که قیامت پشت سر شما است که شما را به جلو مى راند.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
شایسته انسان عاقل و خردمند است که براى آخرت خود چیزى از پیش فرستد، و سراى ماندنى خود را آباد نماید. غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
انسان با ایمان اندوهش درباره آخرت خویش و همه تلاش و کوشش در راه بازگشتگاه او است.
غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:تلخى دنیا ، شیرینى آخرت را به دنبال دارد.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
آخرت چنان است که هر چیزش ابدى و جاویدان است. غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
کسى که معاد خود را اصلاح کند به راه درست دست یافته است. غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
کسى که براى معاد و روز جزا کار کند به راه درست و پایدار دست یافته است.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
هر چیزى از (نعمتها و عذاب هاى) آخرت دیدنش بزرگتر از شنیدن آن است (بر عکس دنیا) غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
در آخرت حسابرسى است و عملى در کار نیست.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
سرانجام آخرت، پایندگى است.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
انسان زیرک ، عزم و تصمیم خود را در راه اصلاح معاد و تهیّه توشه بسیار براى آن روز بکار مى بندد. غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
بر تو باد به تلاش و کوشش در راه اصلاح و رو به راه کردن معاد و روز واپسین.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
یاد آخرت دارو و درمان است.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
سراى جاویدان جایگاه راستگویان و میهن نیکان و شایستگان است.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
شیرینى آخرت ، درد بدبختى دنیا را از بین مى برد.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
بهترین آمادگى ها آن است که انسان به وسیله آن، معاد خود را اصلاح کند. غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
به راستى که شما به سوى آخرت خواهید رفت و در پیشگاه خداوند قرار خواهید گرفت. غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
به راستى که دنیا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه جداگانه اند ، کسى که دنیا را دوست دارد و بدان عشق ورزد ، آخرت را دشمن مى دارد و بدان عداوت مى ورزد و این دو همچون مشرق و مغربند و آدمى همچون کسى که میان آن دو راه مى رود که هر زمان به یکى نزدیک شود از دیگرى دور گردد و از اینها گذشته این دو همچو دو هوو هستند. (که به طور معمول با یکدیگر در یک جا جمع نشوند)غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
به راستى که سرانجام قیامت است و آن براى خردورزان پند دهنده و براى نادانان وسیله عبرت خوبى است و پس از آن فرا رسد آنچه را که بدان آگاهى دارید از ترس از قیامت و دهشت هاى بیم آور و کر شدن گوشها و در هم فرو رفتن استخوانها و تنگى قبرها و شدّت غم و اندوه. غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
به راستى که در پیش رویت گردنهاى است سخت و صعب العبور که سبکبار در آنجا خوشحالتر است از گرانبار و کند رو در آنجا وضعش رقّت بارتر است از تندرو، و به راستى که به ناچار (در پایان) بر بهشت فرود آیى یا بر دوزخ.
غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
به راستى که امروز روز عمل و کار است و باز پرسى و حسابى نیست ولى فرداى قیامت روز باز پرسى است و عملى در کار نیست.غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
به راستى که تباه کردن معاد نشانه بدبختى است. غررالحکم ، باب آخرت
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
بندگان خدا! از روزى بترسید که عمل ها وارسى مى شود و اضطراب در آن زیاد و کودکان پیر مى شوند!
نهج البلاغه، خ ۱۵۶
امام علی(علیه السلام ) می فرمایند:
خائنان در روز قیامت پرچمى دارند که بدان شناخته مى شوند.
نهج البلاغه، خ ۱۹۱
رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
روز قیامت چهره زناکاران از آتش مشتعل است. نهج الفصاحه ، حدیث ۶۳۱
امام علی(علیه السلام) می فرمایند:
اعزامیان به دوزخ براى همیشه در عذاب و شکنجه اند. غررالحکم ، باب دوزخ
امام علی(علیه السلام) می فرمایند:
کسى که به دوزخ در آید بدبختى او همیشگى است. غررالحکم ، باب دوزخ
امام علی(علیه السلام) می فرمایند:
دوزخ، آتشى است که صداى زبانه هایش وحشت زا ، و شرارهاش تا دل آسمان بالا رود ، زبانه اش برافراشته و روشن ، شعله هایش فروزنده ، خروشش خشمناک ، خموشى اش بسیار دور از انتظار ، آتشگیره اش شعله ور ، بیم آن ترساننده است. غررالحکم ، باب دوزخ
امام علی(علیه السلام) می فرمایند:
دوزخ، جایگاه سختی است، اطراف و جوانبش تاریک و ظلمانى ، دیگ هایش جوشان ، اوضاع و احوالش سخت وحشتناک است. غررالحکم ، باب دوزخ
امام علی(علیه السلام) می فرمایند:نادانى ، معاد انسان را تباه سازد. غررالحکم ، باب جهل
رسول اکرم صلى الله علیه و آله وسلم می فرمایند :
یَاْتى آکِلُ الرِّبا یَوْمَ القیامَةِ مُخْتَبِلاً یَجُرُّ شَقَّیْهِ، ثُمَّ قَرَاَ: لا یَقومونَ اِلاّ کَما یَقومُ الَّذى یَتَخَبَّطُهُ الشَّیطانُ مِنَ الْمَسِّ؛
رباخوار روز قیامت دیوانه محشور مىشود و بر سر خود مىزند. سپس این آیه را قرائت فرمودند: (ربا خواران) بپاى نمىخیزند جز مانند آن کس که شیطان، بواسطه تماس او را آشفته حال مىسازد.
الدرالمنثور، ج ۱، ص ۳۶۴٫
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
یَجىءُ الرَّجُلُ یَوْمَ الْقیامَةِ وَ لَهُ مِنَ الْحَسَناتِ کَالسَّحابِ الرُّکامِ اَو کَالْجِبالِ الرَّواسى فَیَقولُ: یا رَبِّ ، اَنـّى لى هذا وَ لَمْ اَعْمَلها؟ فَیَقولُ : هذا عِلْمُکَ الَّذى عَلَّمْتَهُ النّاسَ یُعْمَلُ بِهِ مِنْ بَعْدِکَ؛
انسان، در روز قیامت مىآید و با خود کارهاى نیکى چون ابرهاى انبوه یا کوههاى سر به فلک کشیده دارد، پس مىگوید: پروردگارا ! اینها را که من انجام ندادهام، اینها از کجایند؟ [خداوند] مىفرماید: این، دانش توست که به مردم آموختى و پس از تو، به آن عمل کردند. بصائر الدرجات ، ص ۲۵، ح ۱۶٫
پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله وسلم می فرمایند :
لا تَزولُ قَدَما عَبْدٍ یَوْمَ الْقیامَةِ حَتّى یُسْاَ لَ عَنْ اَرْبَعٍ عَنْ عُمُرِهِ فیما اَفْناهُ وَ عَنْ شَبابِهِ فیما اَبْلاهُ وَ عَنْ مالِهِ مِنْ اَیْنَ اَ کْتَسَبَهُ وَ فیما اَ نْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنا اَهْلَ الْبَیْتِ ؛
انسان ، در روز قیامت ، قدم از قدم برنمىدارد ، مگر آن که از چهار چیز پرسیده مىشود : از عمرش که چگونه گذرانده است ، از جوانىاش که چگونه سپرى کرده ، از ثروتش که از کجا به دست آورده و چگونه خرج کرده است و از دوستى ما اهل بیت.خصال ، ص ۲۵۳، ح ۱۲۵ .
حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند:
اَعَزُّ العِزِّ العِلمُ ؛ لاِءَنَّ بِهِ مَعرِفَةُ المَعادِ وَ المَعاشِ، وَ اَذَلُّ الذُّلِّ الجَهلُ ؛ لاِءَنَّ صاحِبَهُ اَصَمُّ ، اَبکَمُ ، اَعمى ، حَیرانُ؛
عزیزترین عزّت، دانش است، چرا که با آن معاد شناخته مىشود و راه کسب معاش به دست مىآید و خوارترین خوارى، نادانى است، چرا که نادان کر و لال و کور و سرگردان است.نزهة الناظر، ص ۷۰، ح ۶۵
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
اَقرَبُکُم غَدا مِنّى فِى المَوقِفِ اَصدَقُکُم لِلحَدیثِ وَ اَدّاکُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاکُم باعَهدِ وَ اَحسَنُکُم خُلقا وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاس؛
نزدیکترین شما به من در قیامت: راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد و پیمان، خوش اخلاقترین و نزدیکترین شما به مردم است. امالى طوسى، ص ۲۲۹
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
شرُّ النّاس یَومَ القِیامَةِ الذَّینَ یُکرمُونَ اتِّقَاءَ شَرِّهِم ؛
بدترین مردم در روز قیامت کسانی هستند که(در این دنیا) از ترس شرّشان مورد اکرام و احترام واقع می شوند.
(جهاد با نفس، ح ۶۷۳ )
امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
قَالَ رَسُولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله و سلم): مَن تَرَکَ مَعصِیَة ً للهِ مَخَافَةَ اللهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أرضَاهُ یَومَ القِیَامَةِی
رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: کسی که معصیت الهی را از خوف خدای تبارک و تعالی ترک کند خداوند او را در روز قیامت خوشنود می سازد.(جهاد با نفس، ح ۲۲۲)
امام صادق علیه السلام فرمودند:
ان من اعظم الناس حسره یوم القیامه، من وصف عدلا ثم خالفه الى غیره.
پشیمان ترین شخص در روز قیامت، کسى است که براى مردم از عدالت سخن بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد. (وسائل الشیعه،ج۱۵،ص۲۹۵)
امام حسین علیه السلام فرمودند:
لا یأمن یوم القیامة إلا من خاف الله فی الدنیا.
هیچ کس روز قیامت در امان نیست ، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد. (بحار الانوار،ج ۴،ص ۱۹)
امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:
انما یداق الله العباد فی الحساب یوم القیامة علی قدر ما اتاهم من العقول فی الدنیا؛
خدا در روز قیامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلی که در دنیا به آنها داده است باریک بینی می کند.
(اصول کافی ج ۱ /ص ۱۲)
امام حسین علیه السلام فرمودند:
لا یأمَن یومَ الْقیامَةِ إلاّ مَنْ خافَ الله فِی الدُّنیا؛
کسی در قیامت در امان نیست مگر کسی که در دنیا ترس از خدا در دل داشت.
(مناقب ابن شهر آشوب ج/۴ ص/ ۶۹)
امام رضا علیه السلام فرمودند:
مَـن فـرّج عن مـومـن فـرّج الله عَن قَلبه یـَوم القیمة؛
هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد.
(اصول کافى، ج ۳، ص ۲۶۸)
امام صادق (سلام الله علیه) می فرمایند:
من سره أن یکون علی موائد النور یوم القیامة فلیکن من زوار الحسین بن علی (سلام الله علیها)؛
هر کس دوست دارد روز قیامت، بر سر سفره های نور بنشیند باید اززائران امام حسین (سلام الله علیه) باشد.
بحارالانوار، ج۱۰۱، ص ۲۳۸٫
پیامبر صلىاللهعلیهوآله :
فِى الزِّنا سِتُّ خِصالٍ: ثَلاثٌ مِنْها فِى الدُّنْیا وَ ثلاثٌ فِى الاْآخِرَةِ، فَاَمّا الَّتى فِى الدُّنْیا فَیَذْهَبُ بِالْبَهاءِ وَ یُعَجِّلُ الْفَناءَ وَ یَقْطَعُ الرِّزْقَ وَ اَمّا الَّتى فِى الاْآخِرَةِ فَسوءُ الْحِسابِ وَ سَخَطُ الرَّحمنِ وَ الْخُلودُ فِى النّارِ ؛
زِنا، شش پیامد دارد: سه در دنیا و سه در آخرت. سه پیامد دنیایىاش این است که: آبرو را مىبَرد، مرگ را شتاب مىبخشد و روزى را مىبُرد و سه پیامد آخرتىاش: سختى حسابرسى، خشم خداى رحمان و ماندگارى در آتش است.خصال ، ص ۳۲۱، ح ۳ .
حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند:
کل عین یوم القیامه باکیه و کل عین یوم القیامة ماهره، الاعین من اختصه الله بکرامته و بکی علی ما ینهک من الحسین و آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم).
در روز قیامت همه چشمها گریانند و هیچ چشمی خواب ندارد، مگر آن چشمی که خداوند آن را به کرامت خود اختصاص داده و برای هتک حرمت حسین و خاندان محمد گریسته باشد. الخصال/ ج ۶۲۵٫
حضرت امام رضا (علیه السلام) می فرمایند:
من زارنی علی بعد داری اتیته یوم القیامه فی ثلاث مواطن حتی اخلصه من اهوالها؛ اذا نظایرت الکتب یمینا و شمالا و عندالصراط و عندالمیزان؛
هر که مرا در دیار غربت زیارت کند، روز قیامت من در سه جا به داد او می رسم و از هراسها و سختیها آنها نجاتش می دهم؛ در وقتی که نامه های اعمال از راست و چپ پراکنده شوند و در هنگام گذشتن از صراط و در موقع سنجیدن اعمال (میزان)عیون اخبار الرضا، ج۲، ص ۲۵۵٫